Zdrowe odżywianie – 3 sposoby na lepsze samopoczucie

W ostatnich latach, wśród obywateli państw rozwijających się oraz wysoko rozwiniętych obserwuje się znaczny wzrost problemu otyłości zarówno wśród dzieci jak i u osób dorosłych. Aby temu zapobiegać, należy postawić na zdrowe odżywianie siebie i swojej rodziny oraz wprowadzić podstawowe zasady zdrowej diety, jak dostarczanie odpowiedniej ilości składników mineralnych w codziennej diecie.

Zdrowe odżywianie w zdrowej diecie

Dieta jest kojarzona przede wszystkim z drastycznym ucinaniem kalorii w spożywanych posiłkach oraz z odchudzaniem. Jednak według definicji jest to sposób, w jaki odżywiamy się na co dzień. Nieprawidłowa dieta może sprzyjać rozwojowi otyłości oraz chorób związanych z układem pokarmowym oraz kostnym. Natomiast zdrowe jedzenie poprawia jakość naszego życia, zdrowie organizmu oraz wygląd naszego ciała. Zdrowe odżywianie to zachowanie odpowiednich proporcji składników odżywczych oraz dostarczanie optymalnej ilości kalorii naszemu organizmowi. Są one niezbędne w do prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów narządów. Zdrowa dieta jest to postawienie na różnorodność posiłków oraz uwzględnienie naszych potrzeb w codziennym jadłospisie.

Zdrowe węglowodany i produkty będące źródłem białka

Węglowodany obrosły złą sławą składników odpowiedzialnych za otyłość. Proste cukry powodują szybki wzrost, a następnie szybki spadek poziomu glukozy we krwi. Dlatego ich nadmierne spożycie prowadzi do pojawienia się licznych chorób, w tym glukozy typu II. Natomiast prawidłowe odżywianie zakłada spożywanie węglowodanów złożonych. Dostarczają one organizmowi energii niezbędnej zarówno przy podstawowych przemianach metabolicznych, ale również to podstawowe źródło energii potrzebnej do wykonywania wysiłku. Jeżeli chcesz się zdrowo odżywiać, wybieraj produkty, które posiadają złożone węglowodany, a unikaj cukru, w które obfitują słodkie przekąski.

Białko to podstawowy budulec organizmu. To z niego zbudowane są nasze mięśnie. Podczas aktywności fizycznej warto uzupełniać zapasy białka, zużywane w trakcie wykonywania wymagających treningów. Napojem, który jest źródłem białka jest kawa zbożowa. Dostarcza ona również licznych witamin oraz minerałów. Jednocześnie uzupełnia zapasy energii oraz podnosi delikatnie ciśnienie krwi. Jest zdrową alternatywą dla tradycyjnej kawy.

Jeżeli chcesz jeść zdrowo, postaw na produkty pełnoziarniste, pieczywo razowe i ryż pełnoziarnisty brązowy. Wspomożesz tym samym działanie jelit, a w konsekwencji całego układu pokarmowego. Zmniejszy to ryzyko zachorowania na nowotwory oraz poprawi jakość życia. Warto również pamiętać, że w produktach pełnoziarnistych znajdujemy źródło błonnika, który odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit. Jego źródłem są również otręby owsiane. Przetwory mleczne w połączeniu z otrębami dają zdrowe i pożywne śniadanie.

Zdrowe jedzenie nie musi oznaczać wyrzeczeń. Jeżeli chcesz się pozbyć zbędnych kilogramów, zadbać o swoje zdrowie i przywrócić równowagę energetyczną, warto postawić na jak najmniej przetworzone produkty, bez dodatku cukru oraz na odpowiednie nawodnienie. Dzięki temu unikniesz spożywania pustych kalorii oraz zmniejszysz ryzyko wystąpienia groźnych chorób.