Sałatki – jak je przygotować, żeby były pełnowartościowe

Często słyszy się, że sałatka to tylko dodatek, a nie pełnowartościowy posiłek. Prawdą jest, że jeśli dobrze połączymy składniki to stworzymy danie, którym bez większego problemu się najemy. O czym więc należy pamiętać i jakie tricki zastosować, żeby sałatka mogła być uznana za pełnowartościową kolację?

Jakie składniki odżywcze muszą się znaleźć w sałatce?

Jeśli sałatka ma być naszym pełnowartościowym posiłkiem to musi posiadać dokładnie takie same składniki odżywczy jak każde inne danie. To oznacza, że w dobrze zbilansowanej sałatce musi być źródło białka, węglowodanów i tłuszczy. Nie może też zabraknąć błonnika, który oczywiście znajduje się w zielonych liściach. Można jako podstawę wykorzystać sałatę, szpinak, ale też kapustę pekińską albo jarmuż. Dobrym rozwiązaniem jest zawsze tzw. mix sałat, który znajdziemy na półkach niemal każdego sklepu.

Skąd w sałatce białko?

Nie ma żadnej wątpliwości, że białko musi się znaleźć w każdym posiłku, żeby był on pełnowartościowy. W sałatce można w tym celu wykorzystać ugotowane na twardo jajko, tuńczyka albo pierś z kurczaka. Dobrze sprawdzi się także nabiał – na przykład mozarella lub ser feta. Jeśli jesteśmy na diecie wegańskiej to nie bójmy się wykorzystać roślin strączkowych. Biała i czerwona fasola także będą pasować do sałatki.

Nie zapominajmy o tłuszczach

Czasem wydaje się, że jeśli nie dodamy do posiłku tłuszczu to będzie on zdrowszy. Jest w tym trochę prawdy, ale pod warunkiem, że chodzi nam o smażenie produktów na głębokim tłuszczu. Te dobre tłuszcze są w diecie jak najbardziej potrzebne i nie możemy o nich zapominać także w przypadku sałatek! Można zrobić sos na bazie oliwy z oliwek, którą łączy się z przyprawami i sokiem z cytryny. Dobrze jest też do sałatki dodać garść orzechów albo pestek, np. dyni i słonecznika. Jeśli lubimy to możemy postawić na awokado, które także jest bogate w zdrowe tłuszcze.

Owoce i warzywa

Tutaj wybór składników zależy tylko od Ciebie i ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Coraz częściej w restauracjach spotkać można sałatki na bazie warzyw, ale z dodatkiem arbuza, truskawek czy też brzoskwini. Do sałatki można dodać ugotowane warzywa, jak na przykład brokuł, ale też świetnie sprawdzą się pieczone bataty. Jeśli chcesz dodać do swojego posiłku dodatkowe źródło węglowodanów, to możesz postawić na ryż, makaron albo kaszę. One również stworzą ciekawą kompozycję z pozostałymi dodatkami.